Náš tip – piktogramy pre deti

   V minulosti po návrate domov nechávali moje tri malé deti v predsieni rozhádzané šatstvo i topánky. Aj keď som im opakovala, aby si veci upratali, nemalo to efekt, a tak som väčšinou upratovala sama. Premýšľala som, ako priviesť deti k samostatnosti, ktorá so sebou prinesie aj úsporu môjho času. Na veľký čistý papier som nalepila tri výrazné obrázky (našla som ich v detských časopisoch) – topánok, oblečenia a rúk po prúdom vody. Doplnila som ich číslami a textom: 1. topánky daj do botníka, 2. oblečenie daj do šuflíka (každý mal pridelený svoj), 3. umy si ruky. Porozprávali sme sa o tom, čo tieto tri bodíky znamenajú. Papier som nalepila v predsieni do výšky očí detí. Tak boli vždy po príchode domov bez slov vizuálne upozornené, čo sa od nich vyžaduje. A keď sa niektorý pozabudol, stačilo, aby som povedala „Adam, tri bodíky.“ Pre deti bol náš plagátik dokonca zábavou. Dcéra prváčka občas predčítavala textík súrodencom škôlkárom. A keď prišli na návštevu ich detskí kamaráti, sami objasnili „naše pravidlá“. Papier visel na stene približne rok. Teraz tam už nie je, ale nie je tam ani neporiadok.

 

   Symbolické obrázky majú ako prostriedok vo výchove výhodu vizualizácie (najviac podnetov vnímame zrakom), ušetria vám hromadu slov a sú vhodné aj pre deti, ktoré ešte nevedia čítať. 

   Ak sa rozhodnete túto zlepšeninu vyskúšať u vás doma, tu je zopár rád:

- zamerajte sa len na to, čo chcete u dieťaťa prioritne dosiahnuť, nechcite riešiť všetko naraz, 

- pokynov i piktogramov by malo byť čo najmenej, aby nimi nebolo dieťa zahltené. Čím menšie dieťa, tým menej a jednoduchšie,

- presvedčte sa, že dieťa piktogramu rozumie – nech vám samo povie, čo obrázok znamená,

- aktívne zapojte dieťa  obrázky môžete vybrať a nalepiť (alebo nakresliť) spolu, 

- papier umiestnite na viditeľné miesto – do výšky očí, tam, kde sa má požadovaná aktivita diať,

- ak spozorujete, že požadovaná aktivita či správanie sú už u dieťaťa zafixované, obrázok môžete zvesiť.

Eva Nipčová