Voda nad zlato

   Vedeli ste, že príčinou únavy, bolestí hlavy, suchej pokožky, závratov či zápchy môže byť úplná „banalita“? Jednoducho ste málo pili, prípadne ste nesprávne zvolili nápoj a váš organizmus je „vysušený“.

 

   Tekutina sa nachádza v tele v bunkách i medzibunkovom priestore a u dospelého človeka tvorí až 70 percent telesnej hmotnosti. Voda je dôležitá v procese vylučovania škodlivín z organizmu obličkami. Má podstatnú úlohu v termoregulácii a je nepostrádateľná pre biochemické a metabolické procesy prebiehajúce v tele. Hospodárenie s tekutinou je prísne regulované citlivými vnútornými mechanizmami.

   Nedostatočné zavodnenie organizmu - dehydratácia vzniká zníženým príjmom tekutín (málo pijete) alebo zvýšeným výdajom (strácate tekutiny pri vracaní, hnačke, potení pri námahe či chorobe) Tekutina tiež odchádza s organizmu vydychovaním pary a močom. 

   Či ste dostatočne hydratovaní (zavodnení), zistíte jednoducho. Ak je váš moč bledožltý alebo priesvitný, ste v poriadku, ak je však moč tmavožltý až jantárový a jeho množstvo je malé, je to signál dehydratácie. Ďalšie bežné prejavy dehydratácie sú smäd (ale nespoliehajte sa naň), suchosť jazyka a pokožky, únava, bolesti hlavy, závraty, nízky tlak krvi, zápcha, kŕče, oslabenie imunity, u malých detí malátnosť a vpadnutie fontanely na hlavičke. V prípade značného úbytku tekutiny z tela nastáva kolaps až smrť.

   Jednoduchou „liečbou“ dehydratácie je správny pitný režim.

   Doporučená denná dávka tekutiny je pri bežnom zaťažení organizmu 20 – 40 ml na kilogram hmotnosti. V situáciách zvýšenej straty aj viac (napr. pri hnačke, pri silnejšom potení vzhľadom na teplé počasie, chorobu či pohybovú aktivitu). Vhodnejšie je tekutiny dopĺňať priebežne, počas celého dňa, ako vypiť veľké množstvo naraz. Odborníci na výživu radia na „naštartovanie“ trávenia vypiť ráno nalačno pohár vlažne vody. Ďalším odporúčaním je jedlo nezapíjať. Kvôli tráviacim procesom je pitie vhodné najskôr pol hodiny po jedle.

 

   A aký nápoj je na hydratáciu organizmu optimálny? Nedajte sa oklamať reklamou ani vlastnými chuťovými pohárikmi. Nápoje ako káva, kolové nápoje, malinovky, limonády ani alkohol to určite nie sú. Kofeínové nápoje a alkohol majú močopudný účinok, čím organizmus odvodňujú. Ak ste veľkí priaznivci „kávičkovania“, vypite ku každej šálke kávy pohár čistej vody. Z alkoholických nápojov je s ohľadom na vysoký podiel vody určitou možnosťou pivo, ktoré obsahuje aj užitočný vitamín B. Konzumácia by však nemala presiahnuť denné množstvo jedno veľké 10° pivo u mužov a u žien jedno malé 10° pivo, alebo si vyberte nealkoholické. Obľúbené limonády, malinovky a kolové nápoje obsahujú okrem vody aj veľa cukru a množstvo chemických látok (ochucovadlá, farbivá, konzervanty). Telo sa ich snaží zbaviť a na ich vylúčenie je potrebná opäť voda, ktorá však nie je optimálne z týchto nápojov doplnená. 

   Mlieko vyžaduje zložitý proces trávenia a hoci je tekuté, zaraďujeme ho medzi potraviny.

   Najlepšou voľbou na hydratáciu organizmu je čistá „obyčajná“ voda. Pite ju vy a naučte ju piť aj vaše deti. Pri súčasnom tempe ničenia našej planéty bude raz pravdepodobne voda nad zlato. Na Slovensku máme kvalitné zdroje pitnej vody. Z vodovodného kohútika (z kontrolovaného zdroja) máte zdravý nápoj, pričom je neprehliadnuteľný aj finančný profit. Prečo platiť za takú istú vodu v obchode a zahlcovať skládky horami PET-fliaš, nehovoriac už o tom, čo sa do vody z PET-fliaš pri nesprávnom skladovaní uvoľňuje. Ak teraz so mnou polemizujete nad chlórom, ktorým je voda upravovaná, či vodným kameňom, oba tieto problémy sa dajú jednoducho vyriešiť. Vodu prevarte, nalejte do nádoby a nechajte ochladiť. Informácie o kvalite „vodovodnej“ vody vo vašej oblasti môžete získať na stránkach vodárenských spoločností alebo od pracovníkov miestneho či obecného úradu. Ak chcete používať vodu z vlastného zdroja (studne), je vhodné dať ju laboratórne vyšetriť.

   Prínosom v niektorých prípadoch môže byť používanie vodného filtra. V súčasnosti sú na trhu rozličné druhy.

   Vodu môžete striedať s minerálnou vodou. Pri výbere si všimnite etiketu. Je na nej uvedený zdroj, obsah minerálnych látok, liečebné účinky, ale aj obmedzenia konzumácie. Optimálny obsah mineralizácie pre zdravých ľudí je u vápnika 40-70 mg/l , horčíka okolo 20 mg/l a u sodíka menej než 200 mg/l.

   Niektoré minerálne vody sú nevhodné pre ľudí s ochoreniami obličiek a srdcovocievneho aparátu. Na každodenné použitie nie sú vhodné vody s vysokou mineralizáciou (nad 1500mg/l) ani pre zdravých ľudí. Na dennú konzumáciu uprednostňujte minerálne vody s nižšou (do 500 mg/l), prípadne strednou (do 1500 mg/l) mineralizáciou, pričom druhy striedajte.

 

   Vhodným zdravým doplnkom pitného režimu sú zeleninové a ovocné šťavy (pozor, nie džúsy z koncentrátov, s množstvom cukru a iných chemických ingrediencií), najlepšie čerstvo lisované. Okrem vody dodajú organizmu aj minerály, stopové prvky a vlákninu.

Eva Nipčová