Tucet rád, ako ušetriť pri nákupe potravín

   Snažíte sa o racionalizáciu finančných výdavkov vašej domácnosti? Premýšľate, kde ušetriť? Jesť sa musí a nákup potravín sa tým pádom stáva nevyhnutnosťou. Ponúkame vám praktické rády, ako „nakupovať s rozumom".

 

1. Vypočítajte si, koľko môžete za potraviny utratiť mesačne a na jednotlivý nákup. Majte v zásobe malú rezervu. Pre lepší prehľad je vhodné príjmy a výdaje zaznamenávať písomne. Spravte si domáce účtovníctvo. Na jednej strane váš príjem – plat/dôchodok/dávky, na strane druhej výdaje – nájomné/preddavky za elektrinu a plyn/splátky, pôžičky/výdavky na potraviny, drogériu, telefón/ rodinné oslavy a rezerva na nepredvídané okolnosti.

 

2. Popremýšľajte, koľkokrát a kedy sa vyberiete do obchodu. Ak nebudete nakupovať denne, ušetríte nielen peniaze, ale aj čas a nervy. V rodinách je vhodné napr. naplánovať veľký nákup dvakrát do mesiaca a čerstvé pečivo dokúpiť každý druhý deň. Možno si poviete, že to nie je ono, ale aj pečivo sa dá uskladniť do mrazničky a vyberať podľa potreby. Samozrejme, môžete si vytvoriť svoj vlastný časový model.

 

3. Na nákup sa vyberte so zoznamom. V pokoji domova, po nakuknutí do chladničky či potravinovej skrine si zapíšte jednotlivé položky a množstvo (napr. 10 graham. rožkov, 4 l mlieka, 2 kg rajčín). Ak chcete šetriť, držte sa prísne zoznamu a nedohadzujte do košíka. Ak chcete predsa len mať nejakú rezervu (napr. na sušienky alebo nanuk), zaznačte ju do zoznamu a neprekročte ju. Zoznam píšte aj svojim blízkym, ktorých na nákup vysielate.

 

4. Pri nakupovaní je dobré položiť si základnú psychologickú otázku: Skutočne to potrebujem alebo to len chcem a mám na to chuť? Ak chcete naozaj šetriť, kupujte len to, čo naozaj potrebujete.

 

5. Nechoďte nakupovať hladný. Výskumy preukázali, že ľudia s pocitom hladu nahádzali do svojich košíkov viac potravín ako ľudia, ktorí prišli nakupovať najedení.

 

6. Nedajte sa zlákať reklamou. Žiadny výrobok vás neurobí „šťastnejším, veselším, silnejším a krajším“, popremýšľajte a určite si sami, čo naozaj chcete konzumovať, aj s ohľadom na vaše zdravie, hmotnosť, ekológiu atď. Viete napr., že najzdravším nápojom je obyčajná pitná voda? Na Slovensku sa ju nemusíme obávať (u monitorovaných zdrojov) nabrať rovno z vodovodu. Ušetríte peniaze aj prírodu.

 

7. Výhodou pravidelného nakupovania v jednom obchode je to, že sa viete dobre orientovať, kde majú ktorý tovar uložený. Svoje komodity tak dlho nehľadáte a nemusíte si poprezerať všetky regále. Ušetríte čas a vyhnete sa nebezpečenstvu, že vám padne do oka niečo neplánované. A keď sme už pri tých očiach. Tovar, ktorý chcú obchodníci predať, býva najčastejšie umiestnený vo výške očí. Oplatí sa však pozrieť aj na tovar, ktorý je umiestnený na menej atraktívnych miestach, v dolných regáloch alebo hore, a porovnať kvalitu a cenu.

 

8. Neplánovaným výdavkom (prípadne i slzám a kriku) sa pri nakupovaní vyhnete, ak nakupujete bez detí. Ak takúto možnosť nemáte, existujú rozličné „finty“, napr. menšiemu dieťaťu v obchode dajte do ruky niečo z vášho plánovaného nákupu, s väčším uzavrite dohodu (ponúknite mu, že dostane žuvačky či obľúbený keksík, keď nebude v obchode nič pýtať). Tiež ho môžete zamestnať tým, že pomáha vkladať veci do košíka. Oplatí sa vám byť pevní v zásade – nie znamená nie. Ak tentokrát ustúpite, dieťa si to zapamätá a nabudúce to v obchode na vás skúsi znova.

 

9. Ak máte chuť sobotu dopoludnia lúskať letáky a vydať sa na turistiku po supermarketoch, môže vám to tiež ušetriť nejaké eurá, no nezabúdajte na fintu predajcov – prilákať na akciový tovar, popri ktorom nakúpite aj ostatné potraviny, čím sa za celý nákup cena často dorovná na úroveň nákupu v inom obchode.

 

10. Po zaplatení, podľa možností ešte v obchode, si skontrolujte pokladničný doklad. Presvedčte sa, či vám bol nablokovaný správny tovar a počet. Ak sa stala chyba, vyjasnite si to zahorúca.

 

11. Úplne jednoduchý trik samoregulácie je zobrať si so sebou len takú hotovosť, za akú chcete nakúpiť (s minimálnou rezervou). Vízia hanby pri pokladni zabrzdí vašu chuť nakupovať neplánované komodity.

 

12. Svoje peniaze pri nakupovaní potravín šetríte aj poznaním práv zákazníka.

   Stalo sa vám, že ste na veľkej cenovke uvideli lákavú cenu napr. hrozna a tak ste ho vložili do ko-šíka, pri pokladni vám však bola nablokovaná pôvodná neakciová cena? Zbadali ste to, no pokladníčka vám tvrdila, že ona to má nahodené takto. Ako zákazník máte právo buď na vrátenie peňazí (vy vrátite tovar) alebo nablokovanie, a teda predaj tovaru za deklarovanú sumu.

   Nedajte sa odradiť ani dlhým radom šomrajúcich ľudí za vami. Jednoducho sa spýtajte pokladníčky, kto vašu reklamáciu vybaví. V supermarketoch majú zvyčajne oddelenie služieb zákazníkom či informácie, v menších obchodoch vás vybaví poverený pracovník.

Eva Nipčová