Diabetes mellitus

   V našej modernej a rýchlej dobe sa stávajú pre človeka pohromou jeho vlastné „vylepšenia života“. Znečistené životné prostredie, nesprávna výživa, nedostatočná telesná aktivita a stres. Tieto faktory sú v prevažnej miere príčinami tzv. civilizačných chorôb. Jednou z nich je aj cukrovka (diabetes mellitus). Počet postihnutých z roka na rok stúpa. Na Slovensku má cukrovku približne 600-tisíc ľudí. Väčšinou sa pri vypočutí diagnózy diabetes mellitus ľudí zmocní panika. Každý už o tejto chorobe niečo počul alebo pozná „poľutovaniahodné“ osudy svojich známych. V duchu si predstaví drastické diétne obmedzenia a nevyhnutné zmeny v každej oblasti života. Nikto z nich však zvyčajne nevie, čo presne znamená mať cukrovku. Niet pochýb o tom, že väčšina diabetikov napriek svojej chorobe žije naplno a produktívne, no len za predpokladu, že žijú s diabetom, a nie proti nemu.
   Cukrovka je chronické závažné ochorenie látkovej premeny. V našom tele produkuje podžalúdková žľaza (pankreas) podľa aktuálnych špecifických potrieb hormón inzulín. Príčinou cukrovky môže byť jeho nedostatočná tvorba alebo ak nastane problém pri jeho zužitkovaní v cieľových tkanivách. V krvi je vysoká hladina cukru – hyperglykémia.
   Diabetes sa delí na 1. typu, ktorý je závislý od vonkajšieho prívodu inzulínu (10 % diabetikov), a diabetes 2. typu, ktorý je od vonkajšieho prívodu inzulínu nezávislý (90 % diabetikov). Začiatok diabetu 1. typu môže byť náhly a dosť dramatický: prudký hmotnostný úbytok, veľký smäd a časté močenie, vlčí hlad, niekedy nechutenstvo, vracanie, bolesti brucha alebo aj porucha vedomia až bezvedomie. Naproti tomu je diabetes 2. typu často nenápadný a niekedy sa zistí až pri rozvoji diabetických komplikácií. Vedľa typických príznakov, ako je smäd, časté močenie, chudnutie, môže byť príznakmi diabetu 2. typu, ale aj veľká únavnosť, opakované infekcie, hlavne plesňové, sprevádzané svrbením, zlým hojením rán a podobne. Diabetes 2. typu sa na rozdiel od 1. typu často rozpozná neskoro, preto ak vám túto chorobu diagnostikovali, buďte radi, že môžete včas začať s účinnou liečbou v spojení so zdravým životným štýlom. U mnohých postihnutých sa príznaky diabetu objavia až príliš pozde. Teda až po tom, čo cukor v tele šarapatil už celé roky. Ako je to možné? Cukrovka nevyvoláva napríklad bolesť, ktorá by na chorobu upozornila, ale jej príznaky sú často nešpecifické, napríklad únava či vyčerpanosť. Zvýšená hladina cukru v krvi však vedie k chorobným zmenám na cievach srdca, mozgu, obličiek, očí a ciev vyživujúcich nervy a z toho vyplývajúcim závažným komplikáciám (slepota, zlyhávanie obličiek, nedokrvenie končatín, srdcového svalu, mozgu, neurologickým postihnutiam).
   Cukrovka pre vás znamená hrozbu, ak máte niektorý z nasledujúcich rizikových faktorov: obezitu, diabetes medzi blízkymi príbuznými, vysoký krvný tlak, vysoké hladiny krvných tukov, časté opakované infekcie, vyššiu hladinu krvného cukru v minulosti, napríklad v období tehotenstva alebo pri nejakom ochorení. Riziko diabetu je tiež vyššie u žien, ktorých dieťa malo pôrodnú hmotnosť nad 4 kg.
   Dnes je už úplne bežné skríningové vyšetrenie hladiny cukru v krvi – glykémie aj u zdravých ľudí. Môžete oň požiadať praktického lekára alebo v preventívnych centrách. Hodnota glykémie u zdravého človeka sa pohybuje nalačno v rozmedzí od 4,4 do 6,1 mmol/l. Podrobnejšia diagnostika pozostáva z vyšetrenia krvi, z testu glukózovej tolerancie, z vyšetrenia moču na prítomnosť cukru a acetónu. Pri potvrdení diagnózy cukrovky existujú ďalšie špeciálne laboratórne vyšetrenia na odhalenie jej príčiny a tiež na kontinuálne sledovanie jej kompenzácie (udržiavaní vyrovnaného stavu). Diabetici majú možnosť sledovania glykémie aj v domácom prostredí pomocou glukometrov. Sú to malí, ale veľmi užitoční pomocníci, ktorí z kvapky krvi zmerajú aktuálnu hodnotu vášho cukru v krvi. Vyrábajú sa v rozličných vyhotoveniach a v niektorých prípadoch ich hradí zdravotná poisťovňa.
   Tromi základnými piliermi na liečbu cukrovky sú zdravá strava, vhodné lieky (perorálne antidiabetiká alebo inzulín) a dostatočný pohyb.
   Strava diabetika by mala obsahovať optimalizované množstvo živín podľa jeho hmotnosti a fyzickej aktivity. Vhodné je zostaviť si tento plán s lekárom alebo diétnou sestrou. Aj tu však platia určité všeobecné pravidlá.
   Snažte sa rozdeliť si jedlo rovnomerne počas dňa. Zaraďte vhodne všetky výživové zložky. Sú nimi:
   Cukry – predovšetkým polysacharidy (komplexné cukry). Nachádzajú sa napríklad v zemiakoch, celozrnnej ryži, strukovinách, obilninách. Po ich zjedení hladina cukru v krvi stúpa pomaly a menej zaťažuje tvorbu inzulínu. Na rozdiel od nich sa jednoduché cukry po jedle štiepia okamžite a hladina cukru v krvi zrazu stúpne na nebezpečné hodnoty. Takéto rýchlo spracovateľné sacharidy sú napríklad v cukríkoch, koláčoch z bielej múky, cukrovinkách, v bielom pečive, ovocných šťavách, takže ich konzumujte len v obmedzenom množstve.
   Sú však situácie, keď je konzumácia jednoduchých cukrov namieste. Je to vtedy, keď sa hladina cukru v krvi nebezpečne zníži. Tento stav nazývame hypoglykémia, cítite tras, slabosť, potenie, bolí vás hlava, môžete skončiť v bezvedomí Stane sa to vtedy, keď sa dostatočne nenajete alebo si predávkujete tabletky či inzulín. Vtedy pomôže džús, hroznový cukor, sušienka malinovka alebo aj med!
   Tuky – mali by ste rozlišovať medzi „dobrými“ a „zlými“ tukmi. Dobré tuky majú vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín (napríklad olivový, repkový, mandľový, arašidový a sezamový olej). Všeobecne platí, že by ste mali uprednostňovať rastlinné tuky pred živočíšnymi.
   Bielkoviny – zvoľte si ich zdravé zdroje, ako sú ryby, hydina, nízkotučné mliečne výroby a strukoviny.
   Vláknina – jej konzumácia je pre diabetika prospešná, lebo v čreve spomaľuje uvoľňovanie cukru. Nachádza sa napríklad v celozrnnom chlebe, ovocí, zelenine a strukovinách.
   Ovocie a zelenina – obsahujú veľa vlákniny a vitamínov. Ovocie je ideálne na desiatu, olovrant, prípadne po jedle ako zákusok, ale pozor na sladké druhy ovocia ako mango a hrozno, pretože tie môžu hladinu cukru v krvi veľmi zvýšiť. Ak máte radi kompóty, dajte prednosť ovociu v prírodnej šťave pred ovocím v sirupe. Sušené ovocie obsahuje veľa koncentrovaného cukru, preto ho jedzte len v malých množstvách.
   Na uhasenie smädu sú najvhodnejšie voda a nesladené nápoje.
   Alkohol s mierou! Je veľmi kalorický a rozkolíše vašu glykémiu. Ak si chcete pripiť, zvoľte suché alebo polosuché víno, či nealkoholický drink.
   Fajčenie vám jednoznačne škodí. Diabetici majú zvýšené riziko ochorenia ciev a fajčenie ho ešte podstatne zvyšuje.
   Objavte prospešnosť pohybu! Pri športe totiž svaly spotrebovávajú cukor, takže pôsobí v podstate ako extra dávka inzulínu. Mnohým ľuďom so zvýšeným rizikom diabetu 2. typu sa chorobe podarilo zabrániť už pravidelnými prechádzkami. Nemusí to byť vždy hneď šport. Ráta sa každý pohyb – či už práca v záhrade, chôdza po schodoch, nosenie debničiek, hra s deťmi, rýchla chôdza do obchodu alebo bicyklovanie.
   Je dobré si včas uvedomiť, že zdravým životným štýlom môžeme predchádzať nielen cukrovke, ale aj ostatným civilizačným chorobám, napríklad ochoreniam srdcovocievneho systému či rakovine hrubého čreva.

MUDr. Mária Falatová, Dps. Eva Nipčová