Obilniny

   Obilniny sú súčasťou stravy ľudstva už od nepamäti. Na našom území sa začali pestovať už v neolite, tvorili podstatnú časť stravy našich predkov. Zrná sa ďalej spracovávali a pripravovali, napríklad varením či mletím na múku, ktorá sa používala na pečenie chleba či pečiva.
   Medzi hlavné druhy patria pšenica, jačmeň, kukurica, ryža, raž, ovos, proso alebo aj pohánka, či amarant, ktoré patria medzi pseudoobilniny.
   Obilniny majú vhodné zloženie základných výživových látok – glycidov a bielkovín, a zároveň sú hodnotným zdrojom minerálnych látok a vitamínov, najmä skupiny B. Nutričný prínos obilnín je však zachovaný len v prípade, že je konzumované v celku. Je to tak pri celozrnnej múke, keď sa pomelie celé zrno obsahujúce nielen jadro (endosperm), ale aj klíčky a otruby. V bežnom potravinárstve prevažne používaná biela múka obsahuje pomleté iba jadro zrna, bez klíčka a otrúb. Postupným vymieľaním zrna sa však z neho stráca vláknina a väčšina hodnotných živín (asi 24 rôznych vitamínov a minerálov). Väčšina z nás je na bielu múku a výrobky z nej zvyknutá už od detstva, pretože sa v potravinárstve vďaka dobrej skladovateľnosti a výrobe využíva naozaj masívne. Máloktorá gazdinka dnes vie a je ochotná piecť či variť z celozrnnej múky. Dôležité je však uvedomiť si, že od jej kuchárskeho umenia závisí zdravie celej rodiny. Aj tu platí to známe – nežijeme preto, aby sme jedli, ale jeme preto, aby sme žili. Práve z tohto dôvodu je dôležité vyhľadávať a uprednostňovať vo svojom jedálničku také potraviny, ktoré budú lahodiť nielen našej chuti, ale dodajú telu aj potrebné živiny. Stačí iba prekonať počiatočné prekážky pri hľadaní nových receptov či zvykaní si na inú chuť. Z celozrnnej múky sa dá vykúzliť nielen chutný chlieb či pečivo, ale aj rôzne koláče. Zrno môžeme variť, nechať ho klíčiť alebo konzumovať vo forme vločiek. Možností a foriem je neúrekom a pri tom všetkom nám celozrnné obilniny dodajú energiu a živiny, ktoré na svoj každodenný život potrebujeme.

Martina Magová

Tvarohové müsli koláčiky

Potrebujeme:


750 g polotučného jemného tvarohu (3 ks)
400 g ovsených vločiek
100 g hrozienok, sušených brusníc alebo iného sušeného ovocia
100 g nasekaných mandlí alebo orechov

 

Postup:
1. Tvaroh, ovsené vločky, hrozienka a orechy vo väčšom hrnci premiešame.
2. Zmes vysypeme na papierom vyložený plech.
3. Uťapkáme rukami na tuhú vrstvu, prípadne rozvaľkáme skleným pohárom.
4. Pečieme pri teplote 180 stupňov do ružova.
5. Po vychladnutí nakrájame.

Hotové môžeme aj zabaliť do mikroténových vrecúšok a zamraziť.

 

Tieto koláčiky sú vhodným jedlom napríklad na turistiku, desiatu, alebo iné príležitosti, kedy si potrebujeme vziať praktické, skladné jedlo, energeticky aj nutrične bohaté, ktoré sa nekazí. Obsahujú dostatok základných živín, bielkovín, sacharidov aj tukov, takže patria skôr do kategórie jedla ako koláčikov. Ak si k nim vezmeme ešte aj zeleninu, nič nepokazíme. Recept sa dá rôzne variovať a dochutiť napríklad väčším množstvom orechov či sušeného ovocia podľa chuti.