Deti a šport

   V dnešnej dobe ako huby po daždi vyrástlo množstvo fitnescentier po celom Slovensku. Už asi takmer v  každom meste je možnosť zájsť si zacvičiť. Dospelák to má jednoduché, ale čo deti? Kde, v akom veku a ako začať so športom u detí?
   Už lezenie po štyroch a prvé krôčiky sú pre dieťa objavom a potešením. V tomto veku by sa pohyb dieťaťa dal len ťažko nazvať športovaním, i  keď aj s dvoj-, trojročným špuntom sa dá chodiť na plávanie či cvičenie na fitlopte. Predškoláci už väčšinou zvládajú bicyklovanie a šikovnejší aj plávanie, korčuľovanie či lyžovanie.
   Prvý vážnejší  záujem o  športovanie môže nastať hneď na prvom stupni základnej školy, kde je v rámci školy či nejakého centra široká ponuka športových krúžkov. Mám doma tri deti a veľmi dobre viem, že nemôžem chcieť od syna, aby v siedmich rokoch chodil so mnou do posilňovne. Preto sme v prípade oboch starších detí zvolili všeobecné gymnastické cvičenie. Toto cvičenie rozvíja celé telo. Ak vo svojom meste nemáte možnosť prihlásiť dieťa na vysnívaný športový krúžok, nezúfajte. Je dobré uvedomiť si, že u detí nám nejde o výkony, ale o ich všestranný rozvoj. Možno má niekto ambície svoje dieťa ráno o piatej voziť na tréningy hokeja či tenisu, no teraz sa zaoberajme skôr bežným dieťaťom bez snahy o vrcholový šport.
   Dieťa musí ostať dieťaťom a k tomu patrí aj radosť a záujem o činnosť, ktorú vykonáva. Šport by mal byť zábavou a relaxom. Obyčajný futbal s deťmi na ihrisku či bicyklovanie, alebo plávanie, či lyžovanie dieťaťu zabezpečí dostatočný priestor na pohyb a vybitie energie. Väčšinou sa nám nepodarí presvedčiť dieťa, aby robilo „brušáky“ či kľuky. No akákoľvek činnosť s vlastnou hmotnosťou tela mu nemôže ublížiť. V súčasnosti na deti útočia počítačové hry a bojujú o ich priazeň. Kedysi bolo oveľa bežnejšie, že dieťa prišlo zo školy a hneď sa ponáhľalo von za priateľmi. Dnes je doslova umenie motivovať deti na pohyb. Naše ratolesti by však mali športovať nielen kvôli fyzickému a psychickému relaxu, ale aj kvôli zdravému vývinu kostry a svalstva. Deti rastú, a preto nemusíme mať obavy, ak sa na nejaké obdobie trošku „zaguľatia“. Sú obdobia, keď rastú pomalšie, a odrazu za dva roky narastú aj o 5 – 10 cm. Podobne je to so stravou. Deti potrebujú vyváženú stravu. Sacharidy, vitamíny, bielkoviny a rovnako aj zdravé tuky. Ak ich v detstve naučíme zásadám zdravej výživy, budú v tom s veľkou pravdepodobnosťou pokračovať celý život.
   Skutočne nejde o to, aby naše deti mali od pondelka do piatka program nabitý  športovými krúžkami. Dôležité je, aby ich bavilo to, čo robia, aby to robili pravidelne a aby to malo vplyv na ich všestranný rozvoj. Nie je nič vzácnejšie, ako mať množstvo dobrých priateľov na tréningu, s ktorými dieťa prežíva úspechy aj pády, sklamania aj radosti. Ideálne sú kolektívne športy, ktoré deti zároveň učia spolupráci s inými. Učia sa cítiť zodpovednosť za celý tím. Učia sa spoznávať – vidieť svoj podiel aktivity a následne ho rozvíjať. Športové zápolenie im pomôže naučiť sa rešpektovať súperov v športe aj v živote. A my ako rodičia sa pripravme na to, že sa občas aj zrania. Budú mať modriny, odreniny. Bolesť, ktorú pri tom prežijú, však nie je utrpením, je to skúsenosť posilňujúca, učiaca zdolávať prekážky. Ukážme im, že sme vždy blízko, keď to bude príliš bolieť. Pomáhajme im vstať a ony budú cítiť, že tu nie sú sami...

Richard Čanaky