Hýbať sa je ľahké

   Pravdepodobne každá žena by chcela byť plná energie, vyzerať zdravo, mať ladnú postavu, proste cítiť sa fit. Väčšina z nás vie, že splnenie tejto túžby výrazne napomáha fyzická aktivita, pohyb. Aká je však realita nás bežných slovenských žien? Tu máme zopár príkladov. Zdenka cvičenie považuje za stratu času, ktorý predsa môže využiť aj lepšie ako námahou a potením sa v telocvični. Ivane neostáva už žiadna energia po celodennej práci v domácnosti a okolo detí. Majke sa v podstate len nechce opustiť teplučké kreslo a televíznu obrazovku. A napokon Saša povie, že nebude nič riešiť, lebo v ich obci predsa žiadna plaváreň ani fitko nie sú.
   S priateľkami som sa zamýšľala, aké pohybové aktivity by boli pre nás bežné slovenské ženy reálne dostupné a ako by sa dal pohyb pravidelne zaradiť do bežného „ženského“ dňa. Na začiatku je potrebné objasniť si základné východiská. Sú nimi: motivácia, pravidelnosť a dostupnosť.
MOTIVÁCIA – je hnacím motorom nášho konania. Prečo sa chcem rozhýbať? Aby som bola zdravá, lepšie vyzerala, potešila svojho partnera, prekonala svoju pohodlnosť...
PRAVIDELNOSŤ – je nesmierne dôležitá na to, aby nám pohybová aktivita priniesla pozitívny efekt. Jednorazové intenzívne cvičenie tento efekt nemá (radšej denne chodievajme domov na tretie poschodie po schodoch, ako raz za dva mesiace hodinu intenzívne cvičme).
DOSTUPNOSŤ – aby pohyb, prípadne šport, ktorý si vyberieme, bol pre nás prínosom, treba si zvážiť časové hľadisko i miestnu situáciu, teda kedy, koľko a kde sa budeme pohybovať (nech naša snaha nestroskotá pre dochádzanie do vzdialenej telocvične alebo pre časovú zaneprázdnenosť). Pri plánovaní musíme takisto prihliadnuť na  rodinnú i finančnú situáciu. Tak nám pohybová aktivita život neskomplikuje, ale  stane sa niečím, čím si sami sebe budeme robiť radosť. Veríme, že vás inšpirujeme a dokážete si vybrať pre seba to pravé.


1. Chôdza – je  najprirodzenejším pohybom. Je dostupná v širokej škále od prechádzok až po rýchlu športovú chôdzu. Finančne nenáročná. Vhodná, aj keď s pravidelným pohybom iba začínate či máte zopár kíl navyše. Zaobstarajte si pohodlnú športovú obuv a vyrazte. V meste využite parky či oddychové zóny, v obci objavte čaro poľných a lesných ciest. Doma i v práci po schodoch! Spojte chôdzu so svojimi bežnými aktivitami. Vybavovanie na kratšie vzdialenosti absolvujte pešo. Namiesto reštaurácie navrhnite svojej priateľke rozhovor počas prechádzky.


2. Beh – nenáročný na čas, miesto i financie. Určite však nešetrite na kvalitnej športovej obuvi. Ak s pohybom len začínate, zvoľte si pozvolné tempo a kratšiu trasu. Pred behaním nezabudnite na zahriatie svalstva krátkou rozcvičkou. Výborné je behať v dvojici alebo v trojici, vzájomne si pomáhate udržiavať tempo.


3. Plávanie – je ideálne pre všetky vekové kategórie, dokonca aj pre ľudí s niektorými ochoreniami  pohybového aparátu. Uvoľní celé telo a rovnomerne si precvičíte takmer všetky svalové skupiny. Ak nemáte možnosť plávať pravidelne aspoň dvakrát týždenne, pokojne si vo svojom rozvrhu skombinujte plávanie s ktoroukoľvek inou pohybovou aktivitou.


4. Bicyklovanie – objave čaro bicyklových výletov s priateľmi alebo rodinou, prevetráte si hlavu, spálite kopu kalórií a bude na čo spomínať. Vyžaduje si investíciu do bicykla, nezabudnite na prilbu, prípadne chrániče. Ak ste presvedčená, že stacionár u vás doma je ideálnejšie riešenie, nech sa páči, len dajte pozor, aby sa postupom času nestal iba vešiakom na šaty či nestál zaprášený v kúte.


5. Cvičenie na fitlopte – vyžaduje malú investíciu do fitlopty, ktorú vyberte podľa svojej telesnej výšky. Okrem rozličných cvičebných zostáv je vhodné loptu používať i na bežné sedenie počas dňa.


6. Lyžovanie, korčuľovanie – je prevažne sezónneho charakteru. I keď korčule na ľad sa dajú na jar a cez leto vymeniť za kolieskové. Investícia do lyží, prípadne korčúľ, je trošku vyššia, takisto ako „cestovanie za snehom“. Ak lyžovačkou zároveň dovolenkujete, spojíte príjemné s užitočným.


7. Cvičenie v skupinke – kalanetika, aerobik, pilates, zumba, flow in, spinning... Možno budete prekvapené, čo všetko sa dá cvičiť v mieste vášho bydliska alebo v jeho okolí. Určite sa vám oplatí urobiť si v tejto oblasti prieskum. Výhodou nie je len pestrý výber foriem, ale aj to, že v skupinke sa na vás pri cvičení nalepí dobrá nálada, snažíte sa udržať tempo a často získate  nové priateľstvá. Finančné náklady závisia od jednotlivých foriem cvičenia, priestoru, lokality, prípadne od potreby cvičebnej pomôcky.


8. Tanec – atraktívna forma pohybu, ktorá často bez citeľnej námahy zlepšuje postavu i náladu. Ak máte možnosť pravidelne tancovať, je v podstate jedno, či zvolíte tanec klasický, ľudový, latinskoamerický, či brušný.


   Na záver ešte dve praktické rady. Nezabudnite na pitný režim, ľahké zdravé jedlo, vhodnú obuv a pohodlné športové oblečenie.
   Robte pohybové aktivity spolu s priateľkami, partnerom či deťmi, prinesú vám viac radosti!

Eva Nipčová