Príbeh našich vlasov

   Vždy som mala pekné blond kučeravé vlasy. Nebola to zásluha mojej starostlivosti, proste som sa taká narodila, veda to vysvetľuje genetikou, ja to nazývam darom Stvoriteľa. Život plynul, narodila sa mi dcérka, tvorilo sa mi veľa mlieka, pekne som ju dojčila. V piatich mesiacoch pri plnom dojčení bez prikrmovania sa u nej prejavil atopický exém. Vylúčila som preto zo stravy všetky potenciálne alergizujúce potraviny. To by ste sa čudovali, koľko ich je! Navyše dcérka mávala koliky, a tak z môjho jedálneho lístka odbudli ďalšie dôležité potraviny zo skupín zeleniny, strukovín a ovocia. Obmedzenia som dodržiavala dôkladne, až sme sa s mamičkami zo sídliska smiali, že už jem iba rožky s maslom. Malá veľmi nespala, a tak som bola dosť vyčerpaná. Výrazne obmedzený prísun živín a únava v spolupôsobení ďalších faktorov spôsobili, že som vychudla a vlasy začali vypadávať po chumáčoch, doslova sa mi robili cestičky. Ako to dopadlo? Dala som sa ostrihať nakrátko a keď som prestala dojčiť a začala sa poriadne stravovať, vlasy opäť po pár mesiacoch začali rásť ako mladé žito v poli.

 

   Toto je jeden z príbehov ženy a vlasov. Množstvo vlasových folikulov v pokožke hlavy, teda hustota vlasov, je vrodené, dané geneticky, takisto to, či sú vlasy rovné alebo zvlnené. Čo však možno ovplyvniť, je ich kvalita a vitalita. Faktom je, že denne normálne stratíme asi 50 až 100 vlasov. Ak je však vypadávanie vlasov väčšie ako norma, je potrebné zamyslieť sa nad jeho príčinami. Dôvod môže byť jeden alebo ich môže byť hneď niekoľko:
• redukčná diéta alebo nesprávna životospráva spôsobujúca nedostatok výživových látok vrátane vitamínov a minerálov,
• chemické príčiny, napr. časté farbenie, zosvetľovanie, melíry alebo používanie pre náš typ vlasov nevhodných šampónov a kondicionérov,
• fyzikálne príčiny v podobe nešetrného fénovania, žehlenia alebo úpravy mokrých, ale aj suchých vlasov,
• dlhodobejší stres,
• hormonálne zmeny v živote ženy – puberta, tehotenstvo, dojčenie, menopauza, užívanie hormonálnej antikoncepcie,
• kožné, infekčné a endokrinné ochorenia,
• ročné obdobie.

 

   Ak poznáme príčinu, môžeme sa ju pokúsiť odstrániť sami, príp. vyhľadať odbornú pomoc (napr. pri endokrinných alebo kožných ochoreniach pomoc lekára).
   Pravda je, že základom zdravých pekných vlasov je vyvážená strava bohatá na vitamíny a minerály v prirodzenej forme. Ak túžite po vlasoch s prívlastkami „žiarivý“ a „vitálny“, určite siahnite po obilninách, strukovinách, listovej zelenine a orechoch.
   Listová zelenina, kôstkové ovocie, orechy, strukoviny a hrozienka v dennej dávke 18 mg by mali pokryť dennú potrebu železa, ktoré je jedným z dôležitých prvkov aj pre vlasy. Okrem železa vlasom výrazne prospieva selén a zinok, ktoré sú obsiahnuté najmä v prose. Obilniny spolu so strukovinami a s orechmi sú bohatým zdrojom zinku. Vitamín E alebo, ak chcete, „vitamín mladosti“ dodáva vlasom žiarivý vzhľad a vitalitu. Významné sú aj vitamíny skupiny B, ktoré okrem širokého spektra účinkov zabraňujú štiepeniu končekov. Tiamín (B1) je obsiahnutý v zelenej zelenine, obilninách, orechoch a strukovinách. Zelená listová zelenina a už niekoľkokrát spomínané obilniny sú obdarené obsahom riboflavínu (B2). Niacín (vitamín B3) je zastúpený okrem zdraviu prospešných strukovín a orechov aj v obilninách, avokáde, vo figách a v slivkách. Zemiaky, banány, semená a strukoviny sú bohatým zdrojom vitamínu B6, teda pyridoxínu. Silu a odolnosť vlasom dodáva provitamín A, biotín (vitamín H) a betakarotén, ktorý preslávil mrkvu.

   Nezabúdajte telu dodávať to, čo potrebuje v správnych množstvách, a ono sa vám za to niekoľkonásobne odvďačí.
   Všetky uvedené vitamíny a minerály možno telu dodať aj v tabletkovej forme, ktorá je slabšou alternatívou k prirodzenej. Ak sa rozhodnete pre túto formu, lekárne ponúkajú aj preparáty špeciálne určené pre zdravé vlasy, nechty a pokožku.
   Našim vlasom škodí aj časté a nešetrné umývanie, fénovanie a žehlenie. V súčasnosti sú tónovacie šampóny, trvácne farby, zosvetľovače a melíry na vysokej kvalitatívnej úrovni, ale aj v tejto oblasti platí, že všetkého veľa škodí. Samozrejmosťou je pravidelná návšteva skú-seného kaderníka, ktorý dokáže nielen vyčariť podmanivý účes, ale aj poradiť, ako sa správne starať práve o váš typ vlasov.
   A čo stres? Nervozita a vypätie sa, žiaľ, často stávajú spoločníkmi nášho života. Ich následky sa prejavujú hlavne na našom zdraví. Zmena kvality vlasov a ich vypadávanie môže byť tiež jedným z jeho dôsledkov. Mali by sme si uvedomiť životné priority a dopriať telu, ale aj duši potrebný relax. Alternatív zmiernenia stresu je naozaj veľa. Šport, relaxačné techniky, rozhovor, počúvanie hudby, pobyt v prírode... V boji proti stresu môže byť účinným prostriedkom aj medikamentózna liečba, ktorá však patrí do rúk odborníka a je jednou z posledných možností. Pre nás kresťanov je tou najúspešnejšou „liečbou“ úprimná modlitba a viera v to, že všetko, čo sa odohráva v našom živote, každá jedna situácia je v rukách nášho milujúceho vševediaceho nebeského Otca.
   Milé čitateľky, zdravie a krása vašich vlasov je do značnej miery vo vašich rukách. Prajeme vám, aby príbeh vašich vlasov bol o spokojnosti a kráse.

Miroslava Miková, Eva Nipčová