Voda – jeden z kľúčov k rovnováhe a kráse

Uponáhľaná doba, vysoké pracovné nasadenie a stres. Jedným zo spôsobov, ako ho odbúrať z organizmu, je relax. A dovolenky sa nám blížia… Dnes je v ponuke široká škála relaxačných zariadení a techník. Stačí si len vybrať.


Zdravie cez vodu
Sem patrí všetko, čo súvisí s vodou. Nemusí ísť len o relaxačný pobyt v akvaparkoch či rôzne druhy hydromasáží, ale i o oddych na morskom pobreží, kúpeľná starostlivosť či parné sauny. Už starí Rimania poznali blahodarné účinky vody a parných vodných kúpeľov. Odbúravali nimi stres a predstavovali pre nich výborný spôsob relaxácie.


Súčasné denné spa
SPA (z angličtiny) predstavuje kúpele, ako aj celú škálu starostlivosti o telo spojenú s wellness. Je určené hlavne pre vyťažených ľudí a slúži im ako preventívne a zdraviu prospešné stredisko, ktoré pomáha zlepšovať kvalitu života. Blahodarné účinky vody, najmä morskej, sú spojené s hydroterapiou, detoxikáciou organizmu, zbavovaním tela od stresových záťaží a napätia obnovou fyzických a psychických síl, s tvarovaním siluety tela, so skrášľovaním a s relaxáciou.


Obnova síl cez dary mora
Pre väčšinu z nás je práve pobyt pri mori tým najlepším oddychom a regeneráciou. More je svojím zložením identické so zložením krvnej plazmy človeka. Dnes si už môžeme dopriať „more“ vďaka thalasso (v gréčt. znamená more) kozmetike aj doma alebo vo wellness, v spacentrách, ktoré sa špecializujú na thalasso procedúry vo forme zábalov z morského bahna, rias a v ponuke im nechýbajú ani pravé originálne morské kúpele. Morské minerály a riasy majú čistiaci a vyživujúci účinok. Pre náš organizmus sú prospešné hlavne preto, lebo obsahujú veľmi dôležité minerálne soli, vitamíny, aminokyseliny a stopové prvky, ktorých nám v tele ubúda v dôsledku stresových záťaží. Každý má svoje hranice „energetických zdrojov“ a na zdanlivo rovnaké stresy reaguje inak. Dobiť telo minerálnymi látkami je úlohou thalassocentier, ktoré sa vo svete stávajú prirodzenou súčasťou širokej škály wellness- a spaprocedúr v starostlivosti o ľudské telo.


Hydroterapia
Relaxačná terapia pomocou vody. Prospieva celému telu, pretože obnovuje jeho energiu. Aplikácia vodnej terapie, hoci len na časť tela, môže priaznivo ovplyvniť celý organizmus. Každá bunka v našom tele potrebuje vodu, ktorá vyživuje, odplavuje jedovaté látky a udržuje stálu telesnú teplotu. Účinok hydroterapie je založený na zákone akcie a reakcie. Pokiaľ kožu zahrejeme či už horúcou vodou, alebo obkladom, krv je okamžite privádzaná k povrchu a potom sa vracia k hlbšie uloženým krvným cievam. Podobne studená voda odvedie krv z povrchu, ale spôsobí druhý pocit tepla, keď sa krv vracia do tkaniva a ciev, z ktorých bola predtým chladom vytlačená. Táto myšlienka okamžitej akcie, po ktorej nasleduje druhotná a dlhšie pretrvávajúca reakcia, je základným princípom hydroterapie.


Studená verzus teplá
Striedanie teplej a studenej vody posilňuje krvný obeh. Odporúča sa šliapanie vo vode vo vani – chvíľu v studenej, chvíľu v teplej. Alebo v lete sa na pár sekúnd prebehnúť naboso po zarosenej tráve. Para je formou vodoliečby, ktorá otvára póry, vyvoláva intenzívne potenie a niekedy uvoľňuje hlieny pri kašli. Zvlhčený vzduch je vhodný pre tých, ktorí trpia zápalmi paranazálnych dutín a alergiami na látky rozptýlené vo vzduchu. Odlišné formy a teploty vody majú rôzne fyzické i chemické účinky na ľudské telo. Studená voda posilňuje a obnovuje energiu. Znižuje horúčku a pôsobí ako diuretikum a anestetikum, zmierňuje bolesti, pomáha pri zápche a vylučuje z tela toxíny. Známe sú otužovacie techniky, ktoré sa odporúčajú už pri menších deťoch. Ľad a ľadová voda zmierňujú bolesť po popáleninách, pomáhajú zastavovať krvácanie a znižujú opuchy pri zraneniach. Naproti tomu teplá voda má uvoľňujúce účinky. Horúce kúpele vyvolávajú potenie, pri ktorom sa z tela vylučujú toxické látky. Okrem toho zmierňujú bolesť a zápalové procesy. Pri začínajúcej nádche treba na pár minút ponoriť ruky po lakte do 40-stupňovej vody. O výsledku sa musíte presvedčiť sami.


Akvaaerobik
Okrem spomínaného využitia vody a všeobecne obľúbeného plávania sa do popredia dostal aerobik vo vode. Vedú ho školené cvičiteľky vo fitnescentrách s bazénom, príp. v rehabilitačných centrách. Cvičiteľka predvádza za rytmickej hudby na kraji bazéna sériu skokov i ramená posilňujúcich prvkov, pričom účastníci sa snažia dodržať rytmus a tempo vo vode. Tento štýl oveľa menej zaťažuje chrbticu a kĺby ako pozemný aerobik, no je porovnateľne náročný na dych a fyzický výkon. A určite príjemnejší pre absentujúci pocit potenia.


Voda dovnútra
Ide o klasický pitný režim. Najmä v lete netreba zabudnúť prijať 2,5-3 l nesladenej vody denne. Čo vypotíme, musíme doplniť, aby sa nám vyhli závraty a bolesti hlavy a nestarla nám pleť. Vysušené tváre sa spoznajú ľahko. A tiež, kto viac vypije, menej zje.

Jana Graňáková, Alena Ješková