Banky a ja – kto z koho?

Alebo na čo si treba dať pozor

Aj v novom roku táto rubrika. Prečo? Pretože peniaze určujú chod sveta. Peniaze formujú náš život. Peniaze menia náš charakter. Peniaze nám umožňujú pekne žiť a vôbec žiť. Pretože o peniazoch hovorí aj Biblia. Hľadáme Boží pohľad na ne, ktorý nie je len o čestnosti a morálke, ale aj o prosperite a dobrom zabezpečení.

Banky a ja – kto z koho?

Alebo na čo si treba dať pozor

Rozhodla som sa zmeniť banku. Založila som si nový účet. Kým som išla starý v prvej banke zrušiť, uplynul nejaký čas. Ale napokon som šla. Zamestnanec pri okienku mi povedal, že u nich nemám vedený účet, ale vkladnú knižku.  Neoverila som si jeho informáciu, verila som mu mysliac si, že keď mi už dlhšie nechodia na účet peniaze, asi spontánne zanikol. Nebolo na ňom nič, nuž neexistuje. Zrušila som teda aspoň knižku, vyberúc z nej peniaze, samozrejme za istý poplatok za zrušenie. O dva roky mi prišiel domov list z tejto banky, koľko korún som v mínuse. Okamžite som tam šla a pri tom istom okienku som sa dovolávala pravdy o mojej cielenej návšteve spred 2 rokov. Iný zamestnanec mi potvrdil, že vtedy tam stál celkom nový človek, ktorý sa zaúčal. A asi sa pomýlil, dodala som, že vraj u vás nemám účet. Musela som zaplatiť nielen za zrušenie, ale ešte aj vzniknutý debet za vedenie prázdneho účtu. A nielen to. Najprv chceli odovzdať platobnú kartu. Na jej overovanie a definitívne zrušenie ale treba týždeň. Až potom smiem skutočne zrušiť aj účet. Počas neho sme sa prehupli do nového mesiaca, a teda mi opäť narástol poplatok za vedenie účtu v ďalšom mesiaci. Tá suma pre nič za nič mi už nebola ľahostajná. Takže pozor, účet sa vám spoplatňuje, aj keď na ňom nedochádza k pohybom. Nenechajte si zbytočne prázdne účty. A informácie si overujte. Stáva sa, že vás tá istá banka na rôznych pobočkách aj rôzne informuje o tej istej záležitosti.

S manželom sme mali nepríjemnú skúsenosť – takmer sme ostali v zahraničí bez finančnej hotovosti. Banková karta, ktorú sme si šli prevziať a tiež uložené výpisy na pobočke, kde nám ich mali uschovať, jednoducho neboli. Navyše sme stretli  „ochotnú“ pani za prepážkou. Neskôr sme obaja obdržali doporučené listy z dvoch bánk, jednej slovenskej a jednej českej. Zhodou náhod obe patria do jednej materskej skupiny. V oboch obálkach boli odpovede na nami podané sťažnosti. V oboch prípadoch nám uznali reklamácie za neopodstatnene strhnuté poplatky z účtov a snažili sa o čiastočnú nápravu ich opätovným pripísaním. Dokonca nám úctivo vysvetlili, prečo nám vlastne nemohli vydať kartu a ani výpisy v spornej pobočke. Oplatí sa ozvať sa. Dožadujte sa vysvetlení a náprav.

Niektoré banky zaviedli nový, posilnený ochranný systém. Na platbu kreditnou kartou už nebude stačiť len podpis, ako to bolo 6 rokov u niektorých kariet, na autorizáciu vášho nákupu. Zasielajú aj štvorčíselný PIN-kód. Známa na 2 miestach v zahraničí zažila, že podpis sa dá pozmeniť či dokonca napísať inou osobou. Poznám však prípad, ako bola aj  karta na PIN-kód zneužitá a účet „vybielený“. Preto ak hrozí, že zabudnete svoje PIN-kódy, najmä ak vlastníte viaceré karty, poznačte si ich niekam, rozhodne však neuložte do blízkosti samotnej karty. Kamarátovi sa prihodilo, že stratil celú ľadvinku s dokladmi, pričom v nej mal aj priložené kódy. Okamžite telefonicky poprosil o zablokovanie kariet v banke, za čo sú nemalé poplatky. A vyžiadanie nového kódu zase znamená nový poplatok banke. Prípadne zvážte, či naozaj potrebujete viaceré platobné karty alebo účty. 

            Ak splním podmienku, že  budem mať po novom (od tohto roku) na účte viac ako 10.000,- €, povedú mi účet s množstvom iných služieb zadarmo. Ak to nesplním, bude sa mi spoplatňovať vedenie účtu sumou 5,- €. Pričom doteraz som bola zaujímavý klient aj s nižšou sumou. Intenzívne mi ponúkali služby pre významných klientov – napr.osobného finančného poradcu. Nežila banka aj vtedy z mojich peňazí? A čo lojálnosť a váženie si verných klientov? Ešteže v Božom kráľovstve neplatia VIP-ľudia, tam sme si všetci rovní. Navyše mi v r.2002 jedna poradkyňa poradila uzavrieť šetrenie s výslednou sumou 260 000,- Sk do roku 2068. Verila som jej, šetrila som až do r.2007. Pri zrušení tohto nezmysleného  produktu som stratila pár tisíc. A nechala som sa niekoľko ráz inou poradkyňou prehovoriť, aby som ho nerušila. Raz som však dospela.

Ak by som mala mesačný obrat na kreditnej karte min. 8.500.- Sk (takmer 283,- €) počas celého roka, vyhla by som sa mesačnému poplatku za kartu, ktorý činí 2,29 €. Zrátať si to nie je ťažké: 12 x 283 = 3.396,- €. Čo je lepšie? Minúť viac ako 100.000,- Sk (3385,-€) alebo zaplatiť na poplatkoch za kartu 827,-Sk (27,48 €)? Každý mesiac som bola motivovaná (alebo skôr pokúšaná) míňať. Byť každý mesiac nervózna a hnaná šialenou predstavou útraty toľkých peňazí - dobré pokušenie! Priznám sa, že som dlho premýšľala. Ale keďže aj rozum je Boží dar, neplytvajme ním. Z čoho mám pôžitok a úžitok? Z minutých alebo usporených peňazí?

Zracionalizovala som si ponúkané služby aj ich využitie – v náš prospech a nastavené na naše príjmy, nie v prospech banky. Tá nám faktúry platiť nebude. Buďte pevní v rozhodnutí.  Čím viac účtov, tým viac papierov a ponúk, ešte viac starostí a pokušení. Čím viac máme, tým viac musíme aj platiť. Ako jeden známy - čím viac nadobudol, tým viac sa bojí o to. Všade vidí závistlivcov a aj u priateľov má pocit, že idú po jeho peniazoch.

So zmenami obchodných podmienok bánk, ktoré nám len jednoducho oznamujú  a podmieňujú nimi  používanie našich vlastných peňazí, a diktujú svoje podmienky, súvisí aj zmena hodnoty a ceny peňazí. Viďme krízu. Používajme peniaze, ale poklady si ukladajme inde.

Andrea Vaňová, Alena Ješková