Iránska špecialitka

Chcete uvariť niečo chutné a zároveň „racio“ aj pre návštevu? Ponúkam jednu variantu zaujímavého jedla, na návštevách nechudnúcich odskúšanú.. Prežili a tvárili sa spokojne.
Receptík je na motívy jedného skutočného iránskeho jedla, upraveného na naše pomery. Iránci totiž napríklad pod pojmom „opekať baklažán“ rozumejú praženie baklažánov do hneda v riadnej dávke oleja, ktorého sa aj riadne napijú.. Dosť nevhodné pre chudnúcu dušu (aj keď by išlo o zdravý olej olivový, pri takomto pražení by z neho nič dobré nevzniklo). Čosi podobné si predstavujú aj pod „upečenou“ cibuľkou – duša slovenská by výsledok tejto úpravy nazvala skôr pojmom „prihoretá cibuľka“. Ale inak sú to ľudia ako my, poznám ich zopár..
V recepte sa vyskytujú aj suroviny zavárané, ale netreba sa toho ľakať (aj keď ja osobne principiálne k takýmto výrobkom neinklinujem). Niektoré výživné látky sa totiž práve vďaka vareniu stávajú ozaj aktívnymi a telo ich z uvareného jedla dokáže lepšie spracovať. Presne k takým látkam patrí aj karotinoid "lykopín", ktorý sa nachádza v paradajkách. Podľa testov ho paradajkové konzervy obsahujú dokonca dvojnásobne množstvo ako čerstvé paradajky. To isté platí aj o vitamíne E a vitamíne B2. Zelené fazuľky sa surové dokonca ani nesmú jesť - obsahujú totiž jedovatú látku "fazín", ktorá sa naväzuje na červené krvné doštičky a tak zabraňuje transportu kyslíku v krvi. Takže aj použitie zeleninky z konzervy môže byt niekedy viac ako na mieste.
Suroviny na obrovskú panvicu:    
640 g – kuracie prsia nakrájané na slížiky
420 g – baklažán nakrájaný na kolieska (nešúpeme ho)
420 g – zaváranej zelenej fazuľky (môže byť konzerva z obchodu)
700 g – paradajková šťava vo fľaši (alebo 2 tetrapakové balenia )
200 ml – voda, prípadne viac, podľa potreby
4 PL – olivový olej
3 ČL – trstinový cukor
soľ
Postup:
1. V prvom rade je potrebné nájsť čo najväčšiu panvicu v celom okolí, ak nepomôže prehľadanie vlastného bytu, možno sa realizovať v bytoch priľahlých, samozrejme len so súhlasom susedov. K nám sa našťastie jedna nadrozmerná panvička (priemer 33 cm) privydala v deň našej svatby, a hoci sa mi vtedy zdala byť obrovská, dnes si ju neviem vynachváliť. Pri výrobe jedla pre viac osôb sa viac ako osvedčila.
2. Na panvicu nalejeme olivový olejík a keď je horúci, pridáme kuracie mäsko. Zatiaľ čo sa mäsko opeká, nakrájame baklažán na kolieska a posolíme.

3. Keď je nám mäsko zbelie, vyberieme ho z panvice do extra misky – opekáme ho len narýchlo, neskôr sa bude ešte dusiť, až sa mu bude z kečky pariť.
4. Do uvoľnenej panvice s olivovým olejom a výpekom vpráskneme baklažán a troška opečieme z oboch strán (nie ako Iránci). V prípade potreby dolejeme kúsok olivového olejíka, alebo ešte lepšie vody.

5. Na opečené baklažány šupneme naspäť mäsko, k nemu prisypeme odkvapkanú zelenú fazuľku z konzervy.

6. Všetko vzápätí potopíme v paradajkovej šťave. Prilejeme vodu a dochutíme cukrom a soľou (podľa jej chuti, mám však skúsenosť, že úplne bez soli sa tu je ťažko zaobísť, najmä keď varíme aj pre návštevu)..

7. Po 15 minútach dusenia pod pokrievkou (na tento účel dobre poslúži aj plech na pečenie) by sa jedlo malo dať jesť. Pozor, celá panvica nie je pre jednu osobu! Treba sa podeliť aj s návštevou!!

Iránsku špecialitku podávame s celozrnnou ryžou. Šalátik nateraz môžeme vynechať, ale ak inak nedáte, tak taký klasický zelený hlávkový či ľadový by sa k tomu dal ešte pripapkať.
Energetická hodnota všetkého jedla v panvici je 5767KJ, výživové hodnoty sú B 144,8 g, S 83,6 g, T 46,4 g. Priznám sa, zabudla som zvážiť porciu na tanieri. Primeraná porcia pre chudnúceho by bola (po prepočte) taká jedna pätina panvičky, tá vychádza na 1153 KJ. Avšak myslím, že sa z tohto množstva pokojne najedia šiesti, najmä ak sa k jedlu podáva ryža. Jedlo je vhodné aj pre ľudí s bezlepkovou diétou a alergikov na kravské mlieko.

© Tini, 12. Október 2007